Zarządzenie nr 021.7.2024
Dyrektora Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół Miasta i Gminy Woźniki
z dnia 21 października 2024 r.
w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej w Zespole Ekonomiczno – Administracyjnym Szkół Miasta i Gminy Woźniki
Na podstawie art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2023 poz. 120), Dyrektor Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół Miasta i Gminy Woźniki zarządza co następuje:
§ 1. Przeprowadzenie spisu z natury w następujących polach spisowych:
Lp. |
Nazwa (skrót) jednostki |
Planowana data (miesiąc) |
1. |
SPW |
Grudzień 2024 |
2. |
SPLi |
Grudzień 2024 |
3. |
SPP |
Grudzień 2024 |
4. |
SPLu |
Grudzień 2024 |
5. |
SPK |
Grudzień 2024 |
6. |
LOP |
Grudzień 2024 |
7. |
PW |
Grudzień 2024 |
8. |
PP |
Grudzień 2024 |
9. |
ZEAS |
Grudzień 2024 |
§ 2. Spisem z natury należy objąć:
1. środki pieniężne na rachunkach bankowych;
2. środki trwałe;
3. pozostałe środki trwałe;
4. składniki majątkowe będące własnością obcych jednostek, powierzonych do używania dla ZEAS w Woźnikach;
5. druki ścisłego zarachowania (czeki).
§ 3. Określa się termin:
1. rozpoczęcia spisu z natury na dzień 01.12.2024 r.;
2. zakończenia spisu z natury na dzień 15.01.2025 r.
§ 4. 1. Do przeprowadzenia spisu z natury wymienionych składników majątkowych wyznaczam Komisję Inwentaryzacyjną, będącą jednocześnie Zespołem Spisowym, która przeprowadzi spis z natury, w następującym składzie:
1. Magdalena Foltyńska - przewodnicząca Komisji;
2. Daria Nawara – członek;
3. Natalia Osadnik – członek.
2. Osoby wymienione w ust. 1 ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwie oraz zgodne z obowiązującymi przepisami przeprowadzenie spisu z natury.
§ 5. Inwentaryzację składników majątku w drodze spisu z natury, wymienionych w § 2 należy przeprowadzić na dzień 31.12.2024 r. Ustalenie stanu nastąpi zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
§ 6. Arkusze spisowe zobowiązany jest pobrać przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
§ 7. Szkolenie i instruktaż dla członków komisji inwentaryzacyjnej w ZEAS zostanie przeprowadzone dnia 15.11.2024 r. przez głównego księgowego.
§ 8. Inwentaryzacją w drodze potwierdzenia sald należy objąć składniki majątku, wymienione w obowiązującej instrukcji inwentaryzacyjnej. Do przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji stosuje się zasady ww. instrukcji.
§ 9. Inwentaryzacji składników majątku w drodze weryfikacji sald dokonują pracownicy merytoryczni ZEAS w uzgodnieniu z pracownikami merytorycznymi placówek oświatowych w zakresie:
1. środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony;
2. gruntów;
3. powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów;
4. należności w tym udzielonych pożyczek;
5. należności spornych;
6. należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych
7. należności i zobowiązań z tytułów publiczno-prawnych;
8. wartości niematerialnych i prawnych;
9. funduszy jednostki, funduszy specjalnych i funduszy celowych;
10. rozliczeń czynnych i biernych.
§ 10. Wyceny majątku dokona osoba prowadząca księgi inwentarzowe.
§ 11. Osoby odpowiedzialne materialnie zobowiązane są do uporządkowania majątku oraz do uzgodnienia stanu z ewidencją księgową (osobą prowadzącą księgi inwentarzowe).
§ 12. Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej zobowiązany jest do złożenia sprawozdania końcowego z przebiegu inwentaryzacji (spisu z natury) do dnia 15.01.2025 r.
§ 13. Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej przy współudziale osoby prowadzącej księgi inwentarzowe zobowiązany jest do sporządzenia protokołu rozliczeń wyników inwentaryzacji w terminie do dnia 15.01.2025 r. i dostarczenia do głównej księgowej ZEAS do dnia 15.01.2025 r.
§ 14. Wyniki inwentaryzacji zatwierdzone przez Kierownika jednostki podlegają ujęciu w księgach roku obrotowego, na który była dokonywana inwentaryzacja.
§ 15. Za sprawny i terminowy przebieg inwentaryzacji odpowiada przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
§ 16. Harmonogram inwentaryzacji składników majątkowych stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Zarządzenia nr 021.7.2024
Dyrektora Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego
Szkół Miasta i Gminy Woźniki
z dnia 21 października 2024 r.
Harmonogram inwentaryzacji składników majątku szkół i przedszkoli
obsługiwanych przez Zespół Ekonomiczno-Administracyjny
Szkół Miasta i Gminy Woźniki
Etap I – Przygotowanie inwentaryzacji
Faza czynności do wykonania |
Odpowiedzialny (wykonawca) |
Termin |
|
1 |
Wydanie zarządzenia wewnętrznego (którego integralna częścią jest harmonogram oraz wykazy członków komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych) |
Kierownik jednostki |
29.10.2024 r. |
2 |
Przeprowadzenie szkolenia (instruktażu) |
Komisja inwentaryzacyjna, główny księgowy |
15.11.2024 r. |
3 |
Przygotowanie do inwentaryzacji poprzez: a)uzgodnienie ewidencji pól spisowych z ewidencją księgowa b)przygotowanie(uporządkowanie) dokumentacji c) uporządkowanie pól spisowych |
Osoby odpowiedzialne materialnie i księgowość |
od 15.11.2024 r. do 01.12.2024 r. |
4 |
Pobranie arkuszy spisowych zaewidencjonowanych jako druki ścisłego zarachowania |
Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej |
przed rozpoczęciem spisu |
Etap II – przygotowanie inwentaryzacji
Lp |
Faza czynności do wykonania |
Odpowiedzialny (wykonawca) |
Termin |
1 |
Przeprowadzenie spisu z natury |
Zespół spisowy |
od 01.12.2024 do 31.12.2024 |
a) |
Zebranie oświadczeń wstępnych od osób odpowiedzialnych materialnie |
Przed rozpoczęciem spisu
|
przed rozpoczęciem spisu
|
b) |
Zabezpieczenie ewidencji inwentaryzowanych składników |
Zespół spisowy, osoby odpowiedzialne materialnie |
przed rozpoczęciem spisu
|
2 |
Pobranie od osób odpowiedzialnych materialnie oświadczeń końcowych |
Zespół spisowy |
do 31.12.2024 |
3 |
Przekazanie dokumentacji inwentaryzacyjnej (spisów z natury, protokołów, oświadczeń) do komisji inwentaryzacyjnej |
Zespół spisowy |
do 31.12.2024 |
4 |
Przekazanie powyższych materiałów do księgowości |
Komisja inwentaryzacyjna |
do 05.01.2025 |
5 |
Udostępnienie osobom odpowiedzialnym materialnie prowadzonej przez nich prowadzonej przez nich ewidencji |
Zespół spisowy |
po zakończeniu spisu |
6 |
Złożenie sprawozdań spisowych |
Zespół spisowy |
do 05.01.2025 |
Etap III – wycena materiałów inwentaryzacyjnych, ustalenie, weryfikacja i rozliczenie różnic
Lp |
Faza czynności do wykonania |
Odpowiedzialny (wykonawca) |
Termin |
1 |
Wycena arkuszy spisowych oraz sprawdzenie poprawności dokumentacji inwentaryzacyjnej |
Księgowość |
do 10.01.2025 |
2 |
Ustalenie różnic inwentaryzacyjnych |
Księgowość |
do 10.01.2025 |
3 |
Wyjaśnienie okoliczności i przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych |
Osoby odpowiedzialne materialnie |
do 15.01.2025 |
4 |
Weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych |
Komisja inwentaryzacyjna, zespół spisowy, księgowość |
do 15.01.2025 |
5 |
Opracowanie sprawozdania z komisji inwentaryzacyjnej z weryfikacji różnic z wnioskami co do sposobu ich rozliczenia |
Komisja inwentaryzacyjna |
do 15.01.2025 |
6 |
Zaopiniowanie wniosków komisji inwentaryzacyjnej |
Główny księgowy |
do 15.01.2025 |
7 |
Decyzja o rozliczeniu różnic |
Dyrektor ZEAS |
do 15.01.2025 |
8 |
Ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie |
Księgowość |
do 15.01.2025 |
9 |
Archiwizowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej (5 lat) |
Księgowość |
do 20.01.2025 |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Ekonomiczno-Adminstracyjny Szkół Miasta i Gminy Woźniki